Edukační úkoly

S kartičkami TROCHA INAK

Edukační úkoly patří mezi aktivizující vyučovací metody a současně slouží k fixaci probíraného učiva. Cílem těchto edukačních úkolů je stimulovat zvědavost dítěte a vyvolávat v něm zájem po informacích. Edukační úkoly napomáhají zdokonalovat smyslové vnímání, vizuomotoriku, grafomotoriku, rozvoj řeči, jazyka a komunikace nebo matematické schopnosti.

Při realizaci následujících edukačních úkolů dochází pomocí vizuální techniky učení k efektivnímu podvědomému vnímání tvarů písmen nebo číslic, které se nacházejí na edukačních kartičkách a v případě číslic se zároveň aktivuje schopnost dítěte rozlišovat kvantitativní hodnotu čísel.

Správné místo
S dítětem společně promícháme edukační kartičky s čísly od 0 do 10, aby došlo k rozházení čísel mimo pořadí číselné řady. Následně edukační kartičky uložíme na stůl v tom pořadí, v němž promíchaly. Úlohou dítěte je určit, která čísla jsou na správném místě seřazena podle velikosti (vzestupně nebo sestupně) a která ne. Daná edukační úloha…
Zobrazit úkol
Větší číslo
Tato edukační úloha je vhodná pro dvojici dětí. Pro každé dítě připravíme sáček nebo krabici s edukačními kartičkami (od 0 do 10). Úlohou obou hráčů je se zavřenýma očima vytáhnout jednu z karet protihráče. Vyhraje ten, kdo si vytáhne větší číslo. Cílem edukační úlohy je rozvíjení představy četnosti a kvantitativních vjemů dítěte.
Zobrazit úkol
Čtvercová síť
Před dítě položíme čtverečkovaný papír a následně si z krabičky náhodně vytahuje po jedné edukační kartičce s číslem. Úlohou dítěte je vybarvit v čtvercové síti tolik čtverců, kolik určuje číslo uvedené na edukační kartičce. V případě, že dítě potřebuje pomoci s určením kvantitativní hodnoty čísla, můžeme mu nabídnout básničku, která se nachází na zadní straně…
Zobrazit úkol
Orientace v číselné řadě
Pro dítě připravíme hromádku edukačních kartiček s čísly od 0 do 10, stejnou hromádku si před sebe připraví i dospělý. Následně dospělý ukáže dítěti edukační kartičku s libovolným číslem od 0 do 10. Úlohou dítěte je ukázat ze své hromádky edukační kartičku s číslem, které je v číselné řadě hned před (nebo hned za) číslem…
Zobrazit úkol
Větší a menší
Pro dítě připravíme hromádku edukačních kartiček s čísly od 0 do 10, stejnou hromádku si před sebe připraví i dospělý. Následně dospělý ukáže dítěti edukační kartičku s libovolným číslem od 0 do 10 a úlohou dítěte je ukázat ze své hromádky edukační kartičku s číslem, které je větší, než je číslo na demonstrační edukační kartičce.…
Zobrazit úkol
Červené tečky
Dítě má před sebou položené dvě edukační kartičky například s číslem 3 (šťavel) a s číslem 6 (včela). Dospělý klade dítěti otázky: „Kolik je na kartičce se šťavelem červených teček? Kolik je na kartičce s včelou červených teček?“ Úlohou dítěte je vizuálně porovnat počet teček na jednotlivých kartičkách a určit, kde je více teček. Záměrem…
Zobrazit úkol
Hádej číslo
Před dítě položíme edukační kartičku, která bude přikrytá výkresem tak, aby dítě nevědělo, o jaké číslo jde. Úlohou dítěte je uhádnout, které z čísel od 0 do 10 je na edukační kartičce. Zpočátku dáme dítěti dva tři pokusy a může přímo hádat. Dospělý odpovídá pouze slovy ano nebo ne. Například: Dítě: „Je to číslo tři?“…
Zobrazit úkol
Utvoř dvojice
Před dítě položíme dvě libovolné edukační kartičky, například s číslem čtyři a s číslem šest. Dítě nakreslí na papír ke každé edukační kartičce množinu s takovým počtem prvků, která odpovídá číslu uvedenému na edukační kartičce. Například k číslu čtyři nakreslí množinu se čtyřmi kruhy a k číslu šest nakreslí množinu se šesti hvězdičkami. V případě,…
Zobrazit úkol
Co je víc?
Před dítě vyložíme edukační kartičky s čísly od 0 po 10. Dítě nakreslí na papír ke každé edukační kartičce množinu s takovým počtem prvků, která odpovídá číslu uvedenému na edukační kartičce. Například k číslu jedna nakreslí množinu s jednou hvězdičkou, k číslu dvě nakreslí množinu se dvěma hvězdičkami, k číslu tři nakreslí množinu se třemi…
Zobrazit úkol
Porovnej
Z krabičky vybereme edukační kartičky s číslem 6 (včela) a s číslem 8 (pavouk). Položíme je před dítě (vlevo včelu a vpravo pavouka) a dítěti dáme otázku: „Kolik nohou má včela? Kolik nohou má pavouk?“ Dítě následně na papír, který bude umístěn pod edukačními kartičkami, nakreslí tolik čárek pod včelu, kolik má včela nohou, a…
Zobrazit úkol
Číslovkový diktát
Před dítě položíme například edukační kartičku s číslem 8 (pavouk). Úlohou dítěte je nakreslit na papír tolik kruhů (čtverců, obdélníků,...), kolik má pavouk nohou. Následně dítě vybarví kruhy (čtverce, obdélníky,...) podle zadání - diktátu dospělého. Například: první kruh vybarvi modře, čtvrtý kruh vybarvi zeleně a pátý kruh vybarvi žlutě. Daná edukační úloha rozvíjí schopnost určit…
Zobrazit úkol
Předměty v místnosti
Dospělý ukáže dítěti edukační kartičku s číslem a úlohou dítěte je určit množinu předmětů v místnosti s počtem prvků, který je udaný na edukační kartičce. Například: Dítěti ukážeme edukační kartičku s číslem čtyři a dítě určí množinu (čtyři židle za stolem). Nebo u edukační kartičky s číslem 2 (dvě okna v místnosti), u edukační kartičky…
Zobrazit úkol
CO SE ZMĚNILO?
Trénink koncentrace.Na stůl položíme 4-5 kartiček. Společně s dítětem je spočítáme. Pak si dítě kartičky prohlédne, seznámí se s nimi a pojmenuje ilustrace/písmenka na nich. Následně se otočí zády ke stolu. Zatím změníme pořadí kartiček. Pak se dítěte zeptáme: "Co se změnilo?" Dítě odpoví a popíše, jaké změny nastaly. Například: anděl byl první a cibule…
Zobrazit úkol
NA CO MYSLÍM?
Schopnost popisovat věci.Na stůl vybereme 3-4 kartičky. Začneme slovně popisovat jednu z kartiček například: "Roste v zemi, je pálivá, slzí z ní oči, je plná vitamínů,…" Potom dítěti řekneme: "Uhádni na co myslím?" Když dítě správně odpoví, následně ukáže na danou kartičku s ilustrací a pojmenuje ji například: C jako Cibule. Úkoly si s dítětem…
Zobrazit úkol
Vymysli a nakresli PŘÍBĚH
Rozvoj představivosti.Dítě si náhodně vybere tři kartičky z krabičky. Následně se seznámí s obrázky na kartičkách. Na základě obrázků na kartičkách si vymyslí příběh, který nejprve převypráví a následně nakreslí.Edukační úkol prohlubuje slovní zásobu, podporuje plynulost řeči, stimuluje schopnost vyjadřovat se a rozvíjet myšlenky, rozvíjí představivost a fantazii.
Zobrazit úkol
SNĚHULÁK A JEHO POCITY
Obrazotvornost a imaginace.Dítě si vezme kartičku se sněhulákem. Zavře oči a představí si, že je sněhulák, který stojí na louce, a venku začíná být teplo. Úkolem dítěte je popsat a nakreslit své pocity.Edukační úkol je zaměřen na tvůrčí vnímání, rozvoj fantazie, obrazotvornost, imaginaci.
Zobrazit úkol
SKUPINA POJMŮ
Logický úsudek a zrakové vnímání.Z krabičky vybereme kartičky, na kterých jsou nakreslena zvířata (chobotnice, motýl, opice, zebra) + jednu kartičku, na níž není zvíře (např. lucerna). Spolu s dítětem nejdříve pojmenujeme, co je nakresleno na kartičkách. Úkolem dítěte je vybrat tu kartičku, která logicky nepatří do skupiny obrázků. Dítě může doplnit další slova (zvířata), která…
Zobrazit úkol
Schovávaná TROCHA INAK
Motorika a koordinace obou rukou.Libovolné kartičky omotáme stuhou nebo provázkem. Úkolem dítěte je zjistit a následně pojmenovat/napsat do sešitu, jaké písmenko/obrázek se "skrývá" pod stuhou. Děti mohou navzájem soutěžit, kdo z nich dřív odmotá stuhu a zjistí, jaké písmenko je na kartičce.Tento úkol rozvíjí jemnou motoriku, schopnost provádět přesné pohyby, koordinaci obou rukou, stimulaci drobných…
Zobrazit úkol
ŘEKNI, CO JSEM SCHOVAL/A?
Pozornost a paměť.Na stůl položíme 4-5 kartiček. Dítě si je prohlédne a každou ilustraci/písmeno na kartičce pojmenuje. Potom se dítě otočí zády a my zatím jednu kartičku schováme. Následně se dítěte zeptáme: "Řekni, co jsem schoval/la?"Edukační úkol rozvíjí pozornost a paměť, koncentraci, schopnost soustředit se, slovní zásobu.
Zobrazit úkol
ROBOT
Slabikování.Dospělý je robot, který neumí souvisle mluvit, takže jednotlivá slova z kartiček rozkládá na slabiky, například: "ci-bu-le" - Pomáháme si rytmickým doprovodem (tleskání, klepání, poskakování atd.). Dítě je tlumočník a slovo složí: "cibule". Úkoly je vhodné střídat a současně střídat i jejich pořadí. Nejdříve hovoří robot, pak tlumočník. Po určité chvilce hovoří první tlumočník a…
Zobrazit úkol
Budíček
Rozlišování hlásek.Nejdříve se s dítětem dohodneme, které hlásky ho vždy "probudí" (např. H, L). Vybereme kartičky s dohodnutými hláskami H, L a položíme je před dítě. Dítě přečte hlásky z kartiček (H jako hrad, L jako lucerna) a "usne". To znamená, že skloní hlavu, případně si lehne na lavici.Dospělý začne postupně vyslovovat různá slova (např.…
Zobrazit úkol
ZMĚŇ SLOVO
Samohláska ADítě nejprve seznámíme se samohláskou A. Dáme mu možnost prozkoumat kartičku s písmenkem A: hmatem, možnost obtáhnout prstíkem tvar písmene, poukážeme na vizuální shodu s obrázkem anděla a taktéž na zvukovou shodu písmene A se slovem anděl. Následně pozorujeme věci v prostoru kolem sebe (např.: ve třídě, na školním dvoře, v tělocvičně, v lese…).…
Zobrazit úkol
OTÁZKY A ODPOVĚDI
Rozvoj intelektu.Ze sady vybereme libovolné kartičky (například: V jako Vrána, J jako Jahoda, S jako Sněhulák). Dítěti ukážeme obrázek a společně ho pojmenujeme. Potom mu klademe jednoduché otázky, které s obrázkem souvisejí. Například: "Proč vrána létá? Proč jíme jahody tehdy, když jsou červené? Proč sněhulák na jaře roztaje? "Úkoly je vhodné si navzájem střídat (dítě…
Zobrazit úkol
PRASKÁNÍ OHNĚ
Nakresli zvuk.Vyberte si z krabičky kartičku s písmenem L jako Lucerna, ve které hoří oheň. Zapojte fantazii se všemi smysly…Jak byste nakreslili praskání ohně?Edukační úkol je zaměřen na rozvoj fantazie, obrazotvornosti, tvořivosti,… Tvořivost spočívá i v tom, když dokážeme spojovat smysly, které obvykle spolu nespojujeme.Tímto edukačním úkolem můžeme podpořit mezipředmětové vztahy a využít ho k…
Zobrazit úkol
Správné místo
S dítětem společně promícháme edukační kartičky s čísly od 0 do 10, aby došlo k rozházení čísel mimo pořadí číselné řady. Následně edukační kartičky uložíme na stůl v tom pořadí, v němž promíchaly. Úlohou dítěte je určit, která čísla jsou na správném místě seřazena podle velikosti (vzestupně nebo sestupně) a která ne. Daná edukační úloha…
Zobrazit úkol
Větší číslo
Tato edukační úloha je vhodná pro dvojici dětí. Pro každé dítě připravíme sáček nebo krabici s edukačními kartičkami (od 0 do 10). Úlohou obou hráčů je se zavřenýma očima vytáhnout jednu z karet protihráče. Vyhraje ten, kdo si vytáhne větší číslo. Cílem edukační úlohy je rozvíjení představy četnosti a kvantitativních vjemů dítěte.
Zobrazit úkol
Čtvercová síť
Před dítě položíme čtverečkovaný papír a následně si z krabičky náhodně vytahuje po jedné edukační kartičce s číslem. Úlohou dítěte je vybarvit v čtvercové síti tolik čtverců, kolik určuje číslo uvedené na edukační kartičce. V případě, že dítě potřebuje pomoci s určením kvantitativní hodnoty čísla, můžeme mu nabídnout básničku, která se nachází na zadní straně…
Zobrazit úkol
Orientace v číselné řadě
Pro dítě připravíme hromádku edukačních kartiček s čísly od 0 do 10, stejnou hromádku si před sebe připraví i dospělý. Následně dospělý ukáže dítěti edukační kartičku s libovolným číslem od 0 do 10. Úlohou dítěte je ukázat ze své hromádky edukační kartičku s číslem, které je v číselné řadě hned před (nebo hned za) číslem…
Zobrazit úkol
Větší a menší
Pro dítě připravíme hromádku edukačních kartiček s čísly od 0 do 10, stejnou hromádku si před sebe připraví i dospělý. Následně dospělý ukáže dítěti edukační kartičku s libovolným číslem od 0 do 10 a úlohou dítěte je ukázat ze své hromádky edukační kartičku s číslem, které je větší, než je číslo na demonstrační edukační kartičce.…
Zobrazit úkol
Červené tečky
Dítě má před sebou položené dvě edukační kartičky například s číslem 3 (šťavel) a s číslem 6 (včela). Dospělý klade dítěti otázky: „Kolik je na kartičce se šťavelem červených teček? Kolik je na kartičce s včelou červených teček?“ Úlohou dítěte je vizuálně porovnat počet teček na jednotlivých kartičkách a určit, kde je více teček. Záměrem…
Zobrazit úkol
Hádej číslo
Před dítě položíme edukační kartičku, která bude přikrytá výkresem tak, aby dítě nevědělo, o jaké číslo jde. Úlohou dítěte je uhádnout, které z čísel od 0 do 10 je na edukační kartičce. Zpočátku dáme dítěti dva tři pokusy a může přímo hádat. Dospělý odpovídá pouze slovy ano nebo ne. Například: Dítě: „Je to číslo tři?“…
Zobrazit úkol
Utvoř dvojice
Před dítě položíme dvě libovolné edukační kartičky, například s číslem čtyři a s číslem šest. Dítě nakreslí na papír ke každé edukační kartičce množinu s takovým počtem prvků, která odpovídá číslu uvedenému na edukační kartičce. Například k číslu čtyři nakreslí množinu se čtyřmi kruhy a k číslu šest nakreslí množinu se šesti hvězdičkami. V případě,…
Zobrazit úkol
Co je víc?
Před dítě vyložíme edukační kartičky s čísly od 0 po 10. Dítě nakreslí na papír ke každé edukační kartičce množinu s takovým počtem prvků, která odpovídá číslu uvedenému na edukační kartičce. Například k číslu jedna nakreslí množinu s jednou hvězdičkou, k číslu dvě nakreslí množinu se dvěma hvězdičkami, k číslu tři nakreslí množinu se třemi…
Zobrazit úkol
Porovnej
Z krabičky vybereme edukační kartičky s číslem 6 (včela) a s číslem 8 (pavouk). Položíme je před dítě (vlevo včelu a vpravo pavouka) a dítěti dáme otázku: „Kolik nohou má včela? Kolik nohou má pavouk?“ Dítě následně na papír, který bude umístěn pod edukačními kartičkami, nakreslí tolik čárek pod včelu, kolik má včela nohou, a…
Zobrazit úkol
Číslovkový diktát
Před dítě položíme například edukační kartičku s číslem 8 (pavouk). Úlohou dítěte je nakreslit na papír tolik kruhů (čtverců, obdélníků,...), kolik má pavouk nohou. Následně dítě vybarví kruhy (čtverce, obdélníky,...) podle zadání - diktátu dospělého. Například: první kruh vybarvi modře, čtvrtý kruh vybarvi zeleně a pátý kruh vybarvi žlutě. Daná edukační úloha rozvíjí schopnost určit…
Zobrazit úkol
Předměty v místnosti
Dospělý ukáže dítěti edukační kartičku s číslem a úlohou dítěte je určit množinu předmětů v místnosti s počtem prvků, který je udaný na edukační kartičce. Například: Dítěti ukážeme edukační kartičku s číslem čtyři a dítě určí množinu (čtyři židle za stolem). Nebo u edukační kartičky s číslem 2 (dvě okna v místnosti), u edukační kartičky…
Zobrazit úkol